Een structurele data driven aanpak in FMCG

by Ana Milicevic

Een structurele data driven aanpak in FMCG

by Ana Milicevic

by Ana Milicevic

Ook in de sector Fast Moving Consumer Goods (FMCG) wordt de strijd om de consument gevoerd met data. Continu klantinzichten uit data verbeteren de propositie én de customer experience. Dit versterkt de klantrelatie. Tijd voor een structurele data driven aanpak in FMCG!

Historisch gezien is de FMCG-sector achtergebleven bij andere branches in het effectief gebruiken van data om CX-inspanningen te optimaliseren. Onderdeel zijn van een loyaliteitsprogramma van de retailer, bonnetjes uitknippen, zegels sparen én geen directe klantdata verzamelen zijn binnenkort allemaal verleden tijd…. De consument en de opkomende generaties hebben andere behoeften en het begrip merkvoorkeur in combinatie met consumer engagement vieren hoogtij.

Legio digitale mogelijkheden voor FMCG-bedrijven

blank

FMCG-bedrijven opereren nu in een gelijk digitaal speelveld. De kansen die dit biedt om het merk te laden met meer (maatschappelijke) relevantie zijn legio. En de relatie met de consument is nu veel directer met de mogelijkheid om volcontinu de daadwerkelijke klantervaring te monitoren én verbeteren.
Er kan absoluut voldoende data voorhanden zijn, er wordt alleen te weinig gedaan met de belangrijke insights-by-design principes. Nadenken vanuit (data driven) engagement met klanten en wat dat betekent voor de inrichting van alle (digitale) klantinteractie is nog steeds nieuw in de FMCG-industrie. Daarnaast heeft FMCG nog een inhaalslag te maken om bruikbare CX-inzichten te creëren op basis van deze data om echte klantwaarde te creëren. De begrippen customer lifecycles & customer journeys beginnen zich langzaam te ontwikkelen in de wereld waar altijd alles draaide om merkvoorkeur en RFM (recency, frequency & monetory van aankopen).

blank

Daarnaast gaat een datagedreven aanpak veel voordelen opleveren voor de grote logistieke uitdagingen waarmee deze bedrijven per definitie geconfronteerd worden, omdat out-of-stock nog steeds een belangrijke beïnvloeder is van het resultaat, zeker nu de combinatie van e-tail en brick & mortar steeds meer hybride vormen krijgt. In elke fase van dit proces; van productie tot levering tot marketing en verkoop, staat een FMCG-bedrijf voor verschillende uitdagingen in de besluitvorming en de enige bron waarop kan worden vertrouwd is data.

Data in de vorm van Category trackers, POS-data, demografische klantgegevens, marktonderzoeksgegevens, promotionele campagnegegevens, financiële gegevens, social media, allerhande media data … en de lijst gaat maar door. Deze gegevens zijn vaak ongestructureerd, verspreid over verschillende silo’s en beschikbaar in verschillende formats. Hoe haal je klantinzichten uit deze brij van data?

De oplossing ligt in artificial intelligence, data science en machine learning

Met behulp van geavanceerde artificial intelligence (AI) algoritmen en machine learning kan het FMCG-bedrijf alle gegevens samenvoegen en er structuur aan geven, om daarmee betere antwoorden te vinden op de verschillende uitdagingen.

Data science en AI opent een wereld van nieuwe mogelijkheden voor FMCG en er is veel om enthousiast over te zijn.

Een structurele data driven aanpak voor FMCG

Om optimaal te profiteren van deze mogelijkheden is het eerst zaak om een structureel data driven plan te maken:

blank

Lees ook CX Insights Framework en onze overige blogs. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Top

Privacy Voorkeuren