Underlined werkt samen met de VU AI-LAB

by Ana Milicevic

Underlined werkt samen met de VU AI-LAB

by Ana Milicevic

by Ana Milicevic

Underlined heeft samen met Prof. Dr. Frans Feldberg van de Vrije Universiteit Amsterdam enthousiast gewerkt aan het Artificial Intelligence (AI) LAB, onderdeel van de masteropleiding Digital Business & Innovation van de School of Business and Economics.

Het AI LAB is een intensief studieprogramma voor studenten die de Master Digital Business & Innovation volgen. Het programma heeft als voornaamste doelstelling een brug te slaan tussen de eerder opgedane theoretische kennis van de studenten en de toepassing van AI in de praktijk.

De studenten zijn zelf aan de slag gegaan om Data & AI toe te passen bij de realisatie van een datagedreven business model innovatie. Het AI LAB studieprogramma bestaat uit een praktijkgerichte teamopdracht. Hiervoor hebben maar liefst acht andere betrokken bedrijven een praktijkcasus ingediend. Om de probleemstelling van de case-organisaties te beantwoorden, werkten de studenten samen aan de opdracht om een datagedreven bedrijfsmodelinnovatie te ontwikkelen. Uiteraard werden de teams ondersteund door de deelnemende bedrijven.

Afgelopen week heeft het Underlined-team hun datagedreven bedrijfsmodel-innovatie gepitcht voor een jury volgens het Dragons’ Den format. Elk jurylid kreeg een bedrag om te investeren in de businessmodellen die werden gepitcht. Het team is erin geslaagd om bijna 1 miljoen virtuele coins van de jury te verzamelen en daarmee de opdracht succesvol af te sluiten.

Benieuwd naar het project van dit team? Lees vooral verder..

blank

De opdracht

Underlined merkt op dat steeds meer organisatie inzicht willen krijgen in medewerkerstevredenheid en interne processen. Daarom hebben een groep van vijf studenten van het Artificial Intelligence LAB, een praktische opdracht uitgevoerd.

Samen willen wij in de nabije toekomst een tool creëren voor HR-managers die hen helpt om inzicht te krijgen in knelpunten die een hoge medewerkerstevredenheid beperken. De studenten hebben een nieuwe datagestuurde businessmodelinnovatie geïntroduceerd.

Medewerkerstevredenheid heeft een directe invloed op de proceskwaliteit

Nieuwe industrieën, informatie- en communicatietechnologieën groeien snel. Technologie speelt een sleutelrol bij het vinden van duurzame oplossingen voor zowel economische als ecologische uitdagingen, zoals het scheppen van nieuwe banen en het bevorderen van efficiëntie.

Talrijke studies hebben laten zien dat een hogere medewerkerstevredenheid niet alleen leidt tot een hogere productiviteit en kwaliteit, maar ook de klanttevredenheid stimuleert. Het verband tussen medewerkerstevredenheid is vrij simpel: tevreden medewerkers, zijn zeer gemotiveerd, hebben een goed werkmoraal en werken effectiever. En daarmee samen met een hogere productiviteit en kwaliteit, heeft medewerkerstevredenheid een directe invloed op de proceskwaliteit.

blank

Bottlenecks in interne processen

Er zijn verschillende redenen waarom medewerkers ontmoedigd raken van hun banen, zoals een hoge mate van stress, gebrek aan interne communicatie binnen het bedrijf, een gebrek aan erkenning, of helemaal geen kans op groei. Om een ​​hoge klanttevredenheid te behouden, moeten managers een actieve rol spelen bij het identificeren van deze factoren, die we noemen de ‘bottlenecks in interne processen’.

Invloed op de medewerkerstevredenheid en klanttevredenheid

Underlined, dat is gespecialiseerd in het gebruik van datagedreven inzichten om de klanttevredenheid van klanten verbeteren, wil weten hoe bestaande diensten kunnen worden gebruikt om HR-gerelateerde problemen te verbeteren. Als zich HR-gerelateerde problemen voordoen, kan dit van invloed zijn op de medewerkerstevredenheid en klanttevredenheid, en andersom. De waarde van dit wetende is om een ​​overzicht te krijgen van de knelpunten in werkprocessen van medewerkers en welke werkprocessen de klanttevredenheid beïnvloeden. Deze knelpunten in de werk processen zijn voor bedrijven nog ‘verborgen’.

Kunstmatige intelligentie voor medewerkersprocessen

Als bedrijven willen weten met welke knelpunten medewerkers worden geconfronteerd, kan Underlined bestaande technieken ook gebruiken om de werknemerstevredenheid te analyseren. Met behulp van kunstmatige intelligentie, die zal worden gebaseerd op de gegevens die worden verzameld bij medewerkers, kan een overzicht van knelpunten in medewerkersprocessen worden gemaakt. Dit overzicht van knelpunten helpt klanten om de knelpunten van werknemers aan te pakken die momenteel worden geconfronteerd om hen meer tevreden te maken.

blank

HAPP-AI

De nieuwe datagestuurde bedrijfsmodelinnovatie geeft inzichten in infrastructuur voor werkgevers, door zowel de klantkant (NPS) als de werknemerskant te nemen (eNPS).

Het geeft inzicht voor zowel werkgevers als werknemers en identificeert de knelpunten die worden veroorzaakt door ontevredenheid van medewerkers over hun werk. Het identificeert ook de gebieden waarop klanten denken dat de service en producten ontbreken en kijkt of er een verband is met de input van de medewerker. Als resultaat maakt de tool de menselijke kant van alle bedrijven transparanter. Bovendien zal de gebruiker van de tool beter in staat zijn om best practices en knelpunten te identificeren. Het laat zien welke elementen van medewerkersbeleving de belangenbehartiging van klanten stimuleert en geeft inzicht in hoe de werknemerservaringen kunnen worden verbeterd.

Wanneer de werknemerservaring verbetert, zullen werknemers meer betrokken en tevreden zijn met hun werk, wat zal leiden tot meer productiviteit, een betere kwaliteit van de dienstverlening en als gevolg daarvan zullen klanten ook loyaler worden.

Met dank aan

Team 8 AI-Lab VU: Sanne, Colin, Zita, Aïmane & Lieke
en Prof. dr. Frans Feldberg, Full Professor of Data-Driven Business Innovation

Wij willen de studenten hartelijk danken en zullen verder onderzoek doen. Onze complimenten voor de studenten, veel succes gewenst met jullie studieloopbaan!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Top